Als ik, als copywriter, gevraagd wordt om teksten te schrijven voor bijvoorbeeld een website of een blog, dan wil ik graag weten wat het doel van de tekst is en wat het onderscheidend vermogen van mijn opdrachtgever is. De eerste vraag wordt meestal wel snel beantwoordt. Het antwoord op de tweede vraag laat wat langer op zich wachten. Hoe kan dit?
Je zou toch denken dat iedere ondernemer direct kan vertellen waarom zijn klanten met hem zaken doen. Toch zeker bij ondernemers die al een aantal jaren bezig zijn.
LUISTEREN
Tijdens mijn lange carrière in Sales en Marketing ben ik bij ontzettend veel bedrijven geweest en heb met veel verschillende mensen gesproken. Ik vond het geweldig om de verhalen over de personen of bedrijven te horen en heb hierdoor veel inzichten gekregen, de juiste vragen leren stellen en ook echt leren luisteren.
Als ik bij een opdrachtgever kritisch vragen blijf stellen en tot de kern probeer door te dringen om het bedrijfs-DNA naar boven te halen, dan verandert zo’n gesprek al gauw in een inspirerende discussie met verschillende eye-openers. Stel: jij bent ondernemer. Wat is jouw oorspronkelijke passie en waar zit je eigen kracht? Want dat is ooit de reden geweest waarom je voor jezelf begonnen bent. Wat was ooit de bedoeling van jouw bedrijf en is dat nog steeds zo? Ging het alleen om geld te verdienen, je passie uit te oefenen of om een bepaalde doelgroep te helpen? Kijk ook niet alleen maar naar je concurrenten, maar bepaal waar jouw kwaliteit ligt en ga uit van je eigen kracht.
Wil jij ook geholpen worden om jouw boodschap op een pakkende manier uit te dragen? Nodig me dan eens uit voor een bakkie en we gaan samen aan de slag.