Het bouwen van een website wordt steeds gemakkelijker gemaakt. Met een paar klikken lanceer je een eigen website met afbeeldingen en webtekst, zonder externe websitebouwer of tekstschrijver. Toch?
Neem bijvoorbeeld WordPress. Je zoekt een leuk template uit, kopieert en plakt je oude vertrouwde teksten op een paar pagina’s en van een photostock site gebruik je foto’s die het geheel compleet maken. O ja, een plug-in voor zoekmachine-optimalisatie, Yoast bijvoorbeeld. Die geeft met een verkeerslichtje heel handig aan wanneer je webtekst aan de criteria van SEO voldoet, dus alles is zo geregeld. Met de juiste zoekwoorden kom je vast en zeker hoog in de zoekresultaten. Het stoplichtje staat op groen. De internetters komen op jouw prachtige nieuwe website terecht. Dat kun je zelfs zien in de statistieken. Alles loopt gesmeerd, alleen kom je er na een tijdje achter dat er toch nog geen concreet resultaat is. Hoe komt dat?
Laten we eerst nog eens even kijken naar een paar belangrijke criteria voor SEO.
- Keyword komt voor in de domeinnaam
- Keyword staat aan het begin van de domeinnaam
- Keyword komt voor in Title Tag
- Title Tag begint met Keyword
- Keyword komt voor in Description Tag
- Keyword komt voor in H1 Tag
- Keyword intensiteit
- Aantal woorden in content
- Kwaliteit van uitgaande linkjes
- Gebruik van afbeeldingen, video’s en andere media
- Optimalisatie van media
Dit zijn nog maar een paar van de criteria, maar laten we niet al te technisch worden. Een SEO plug-in kan je vertellen of je met deze technische zaken een beetje goed zit. Als je stoplichtje inderdaad op groen staat dan heb je het aan de technische kant behoorlijk goed voor elkaar.
Lezerservaring webtekst
Wat vindt de websitebezoeker van jouw tekst? Dat wordt hiermee niet aangegeven. Iemand kan op jouw site terechtgekomen zijn, maar toch snel afhaken.
Naast de lengte van de content en de keywords is het allerbelangrijkste dat de bezoeker van jouw website zich aangesproken en welkom voelt. De SEO-technische details zijn parameters en hebben niets met voelen te maken. Het gevoel geef je er zelf aan, dus moet je ook daar veel aandacht aan schenken. Je schrijft een stuk webtekst waarin je jouw passie voor jouw vak in kwijt kunt. Liefst zonder spelfouten en overzichtelijk, zodat het lekker leest en ook professioneel overkomt. Of is schrijven niet jouw talent?
Dan is dit een reden om tekstschrijvers een hart onder de riem te steken. Schrijven is een vak en je moet er ook talent voor hebben. Gelukkig zijn er genoeg goede tekstschrijvers in ons land en die kunnen vast en zeker iets voor jou betekenen.
Tekstschrijver vinden
De tekstschrijver moet zich natuurlijk wel in jouw business kunnen inleven en weten welke boodschap jij uit wilt dragen. Kun je er zo snel niet één in de buurt vinden? Dat is niet erg, want een tekstschrijver hoeft niet bij je om de hoek te zitten. Na een goede persoonlijke kennismaking kan er veel op afstand gedaan worden. Ook de technische middelen van tegenwoordig, zoals Skype of Facetime maken dit een stuk gemakkelijker. Hé! Dat is grappig. Daar begon dit bericht toch mee? Ook het leven van een tekstschrijver wordt dus steeds gemakkelijker gemaakt.
Wil je direct contact met een ervaren tekstschrijver die zich perfect in iedere situatie kan inleven? Bel of mail me dan maar eens. Ik kan je trouwens ook gelijk helpen met bijpassende foto’s. Dat is wel zo handig als ik er toch al ben.