Als je een goede technische tekstschrijver nodig hebt, dan is de spoeling niet zo dik. Er zijn in Nederland genoeg tekstschrijvers te vinden, maar of die jouw techniek begrijpen, dat is de vraag.

Techniek en jouw doelgroep

Als tekstschrijver met een lange historie in de techniek en commercie zie ik dat er op websites te veel in vaktaal gesproken wordt. En al helemaal bij technische bedrijven. Want is die vaktaal wel de juiste toon voor de doelgroep? Soms hebben klanten geen inhoudelijke kennis van jouw techniek, maar zijn ze wel geïnteresseerd in jouw oplossing. Het gaat dan dus meer over de functionaliteit dan over de techniek zelf.

SEO voor mensen

Datzelfde geldt voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Iedereen die een website heeft wil goed gevonden worden door Google. Er wordt daarom veel aandacht besteedt om teksten te voorzien van de juiste zoekwoorden. Maar vergeet niet om voor mensen te schrijven. Want wat heb je eraan als jouw website wel gevonden wordt, maar de bezoeker direct afhaakt omdat jouw teksten niet lekker lezen? Helemaal niets! Je wilt dat de websitebezoeker iets doet. Iets bestelt of een afspraak maakt. Zich inschrijft, iets deelt of downloadt. Conversie dus!

Klanten aantrekken die bij jou passen

Bij het schrijven van websiteteksten zijn dit dus twee belangrijke dingen om rekening mee te houden. Maar er is nog meer. Ik ben ervan overtuigd dat communicatie altijd authentiek moet zijn. De boodschap die jij uitdraagt moet echt bij jou of jouw bedrijf passen. Zo neem je de stap van concurreren naar het aantrekken van de klanten die bij jou passen. Maar hoe pak je dat aan?

Wat is jouw bedrijfs-DNA?

Als ik websiteteksten mag schrijven, wil ik eerst weten wie de mensen achter het bedrijf zijn en waar zij voor staan. Daarom is mijn eerste stap altijd het bepalen van het bedrijfs-DNA. Hierbij interview ik de beleidsmakers en ga ik op zoek naar hun persoonlijke kernwaarden. Om het voor die mensen makkelijk te maken gebruik ik een speciaal ontwikkelde kaartset met uiteenlopende kernwaarden. Ook wil ik weten welke doelstellingen het bedrijf heeft en hoe zij die denken te behalen. Al deze input verwerk ik tot een makkelijk leesbaar rapport dat ik het DNA-profiel noem. Dat is de basis voor alle verdere communicatie. Van elevator pitch en websiteteksten tot bedrijfsvideo’s en klantervaringen. Zelfs de visuele identiteit, zoals logo en huisstijl worden op basis hiervan ontworpen. Dat doe ik dan in nauwe samenwerking met vormgevers, waarbij ik het overeengekomen bedrijfs-DNA natuurlijk streng bewaak.

Bepalen van het bedrijfs-DNA - Conntext

Bij een technische tekstschrijver is een half woord genoeg

Eén van mijn technische klanten is MCAP cable & glassfiber assemblies. Zij maken kabelassemblages en gebruiken onderdelen en apparatuur waar de gemiddelde Nederlander nog nooit van gehoord heeft. Ooit lieten zij hun teksten schrijven door tekstschrijvers zonder technische kennis. Het gevolg was dat zij het verhaal steeds opnieuw moesten uitleggen. Al bij het eerste gesprek dat ik met hen voerde zag ik de opluchting in hun ogen. “Jij hebt maar een half woord nodig om mij te begrijpen”, zei de eigenaar van het bedrijf. “En je weet het ook nog goed te verwoorden.” Dat vond ik een mooi compliment.

Klanten in heel Noord-Brabant

Ondanks dat ik met mijn kantoor in Roosendaal zit, beginnen steeds meer technische bedrijven uit heel Brabant mij te vinden, en dat is leuk. Ze bevinden zich in het hele gebied rond Bergen op Zoom, Breda, Tilburg en Eindhoven. Met oplossingen als Teams of Zoom hoeft echt niet ieder overleg op locatie te zijn. Natuurlijk wil ik graag op bezoek komen om een gevoel bij het bedrijf en de mensen te krijgen, maar daarna online over de inhoud overleggen werkt prima.

Sparren over commerciële zaken

In de gesprekken met ondernemers merk ik telkens dat mijn commerciële achtergrond ook erg goed van pas komt. Al bij de eerste gesprekken over het bedrijfs-DNA denk ik automatisch mee over de strategische en commerciële stappen die het bedrijf kan nemen. Verrassend vaak ontstaan er ter plekke nieuwe inzichten en ideeën, waarmee mijn klanten zich nóg beter kunnen profileren en positioneren.

Zo is mijn dagelijkse leven als technische tekstschrijver veel meer dan een plek aan een bureau.

Ben jij ook op zoek naar een goede technische tekstschrijver die jouw materie snel doorziet en er ook nog eens een begrijpelijk en wervend verhaal van maakt? Waarmee je de klanten aantrekt die bij jou passen? Neem dan snel contact met me op en daag me uit!